De nieuwe voorzitter van de Cliëntenraad

Dit is…. Kuin Heringa

Per 1 juli 2022 heeft de Cliëntenraad van Coöperatie Dichtbij een nieuwe voorzitter: Kuin Heringa. Kuin volgt Riekje Kattenberg op, die bijna acht jaar lang de voorzitter van de Cliëntenraad was.
Kuin is 68 jaar, woonachtig in Kropswolde, moeder van vier kinderen en trotse oma. Ze is gepensioneerd en een fanatiek sporter, koker en lezer. Sinds september 2021 is ze actief voor de Cliëntenraad.

Een schat aan ervaring

Kuin heeft zowel privé als in haar professionele carrière veel ervaring met zorg. Kuin: “Ik heb een rijke carrière achter de rug. Zo ben ik leidinggevende binnen de extramurale zorg geweest, patiëntencoach, zorgconsulent en adviseur Wmo, Jeugd en Zvw voor gemeenten. Ook heb ik veel ontwikkelingswerk in Afrika gedaan en mantelzorgtaken voor mijn ouders en nichtje.”

Iets betekenen voor de medemens

Kuin vindt het belangrijk om iets te betekenen voor de medemens. Als voorbeeld noemt ze haar ontwikkelingswerk voor Afrika. Kuin: “Ik heb mij in het verleden erg ingezet voor projecten in Afrika. Bijvoorbeeld door middel van fondsenwerving en het organiseren van sportevenementen en diners. Hierdoor kon o.a. een basisschool en een nurseryschool worden gebouwd en kleine ziekenhuizen midden in de rimboe. Ook heb ik meegeholpen aan het organiseren van transport van medische artikelen en gezondheidsvoorlichting over verloskunde. Dit deed ik vanuit een eigen stichting, waar ik me inmiddels overbodig heb gemaakt.”

Een ander voorbeeld dat ze noemt is haar inzet voor Stichting Kind & Ziekenhuis. Kuin: “In de jaren ’70 ontdekte ik hoe beroerd de situatie voor ouders van zieke kinderen in ziekenhuizen was. Je mocht als ouder slechts een half uurtje per dag op bezoek komen. Daar wilde ik iets aan veranderen! Ik sloot me aan bij Kind & Ziekenhuis en heb mij tot de jaren ’90 ingezet voor ouderparticipatie.”

Kuin strijdt graag voor verandering en zet ideeën om in daden. Om zo van betekenis te zijn voor anderen. Een rode draad in haar leven, ook in haar professionele carrière. Kuin: “Ik heb altijd steun willen bieden aan mensen die dat (even) nodig hebben. Dat heb ik eerst gedaan als patiëntencoach. Ik ging bijvoorbeeld met mensen mee naar een medisch specialist, om te helpen bij het stellen van de juiste vragen. Later ben ik zorgconsulent geworden, om mensen te begeleiden in de wereld van de zorg. Veel mensen raken daar verdwaald in.”

De Cliëntenraad en Kuin

In de zomer van 2021 kwam de vacature voor lid Cliëntenraad voorbij. Kuin besloot te solliciteren: “Na een lange en voorzichtige Covid-periode besloot ik weer wat te gaan doen. Ik dacht: Corona houdt niet meer op, ik kan niet blijven stilzitten. Dus wilde ik als vrijwilliger aan de slag. Bij toeval kwam ik de advertentie van Dichtbij tegen en daar werd ik enthousiast van! Op mijn ‘oude dag’ terug naar de basis van mijn carrière: werken voor en namens cliënten. Om de kwaliteit van zorg verder te helpen verbeteren.”

De eerste periode vond Kuin best lastig. “Door Covid werd ik digitaal ingewerkt. Dat vond ik wat lastig. Maar… ik heb geduld gehad, en daar ben ik blij om. Nu kan alles weer en spreken we live af. Ik krijg veel meer zicht op collega’s en medewerkers van de coöperatie en krijg energie van alle ontmoetingen en de sfeer op kantoor.”

Over Coöperatie Dichtbij

Kuin is enthousiast over Coöperatie Dichtbij: “Vergeleken met andere organisaties vind ik Dichtbij erg transparant. Ook ben ik veel hiërarchie gewend en dat is bij de coöperatie anders, veel minder. Waar ik ook blij van word is dat ik veel motivatie zie, bijvoorbeeld bij de domeinverantwoordelijken, en dat er een hoge personeelstevredenheid is.”

Interessant vindt ze de groei van de coöperatie. Kuin: “Hoe gaat Dichtbij om met de (sterke) groei de komende jaren? Hoe blijf je het cliëntperspectief goed in beeld houden? Dat vind ik belangrijke vragen.”

Het voorzitterschap

Toen Riekje vertelde dat ze moest stoppen als voorzitter van de Cliëntenraad bood Kuin aan om de rol op zich te nemen. Kuin: “Ik heb als professional altijd een helicopterview gehad. Ik denk daarom dat ik de rol van voorzitter goed kan vervullen. Op dit moment word ik door Riekje ingewerkt. Dat krijgt steeds meer vorm en ik kijk ernaar uit om straks het stokje over te nemen.”

Uitdagingen

Nu Kuin een aantal maanden meedraait met de Cliëntenraad ziet ze ook uitdagingen voor de toekomst. Kuin: “Een mooie, eerste uitdaging is de regio Twente meer betrekken bij de Cliëntenraad en het grotere geheel. Daar is een steeds grotere en enthousiaste club leden actief, waar we meer verbinding mee kunnen maken, en met de cliënten daar.” Een andere uitdaging ziet ze in het aanbrengen van iets meer structuur. “Op dit moment ben ik al bezig om meer zaken op papier te zetten, bijvoorbeeld een wervingsplan en inwerkprogramma voor nieuwe cliëntenraadsleden.”

Binnenkort gaan Josefien, Jaap en Kuin met elkaar in gesprek voor verdere verdieping. Kuin: “Ik zou graag nog meer willen weten wat Jaap en Josefien belangrijk vinden, waar we samen aan kunnen werken en wat we moeten voortzetten de komende jaren. Daar zullen ongetwijfeld mooie plannen uitrollen.”

Meer leden nodig

Nu Riekje straks de Cliëntenraad verlaat en ook Josefien over een tijdje haar werkzaamheden neer zal leggen, zijn er nieuwe leden voor de raad nodig. Kuin beveelt lidmaatschap van harte aan. Kuin: “Het is wel belangrijk om affiniteit te hebben met cliëntmedezeggenschap. Maar als je dat hebt, dan is Dichtbij een hele fijne organisatie om daar iets mee te doen. Het is een organisatie waar je niet van ver hoeft te komen. Er zijn ook – vaak grote en logge – organisaties waar de Cliëntenraad een ‘moetje’ is. Een verplicht nummer waar je heel hard moet knokken om iets te kunnen betekenen. Bij Dichtbij kun je gelijk op de kwaliteit zitten, een knokpartij is niet nodig.”